תפריט נגישות


מידע הצהרת-נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה
image/svg+xml

קעקוע לצורך רפואי - פסק הלכה


שאלה: בביצוע הקרנות מסומן מקום ההקרנה בקעקוע של המקום, האם הדבר מותר או שמא עובר על איסור תורה?

תשובה: איסור קעקוע
נאמר בתורה (ויקרא יט,כח) – ושרט לנפש לא תתנו בבשרכם וכתבת קעקע לא תתנו בכם אני ה'
בספר החינוך (מצוה רנג) הסביר בטעם האיסור –
...להרחקת כל עניני עבודה זרה מגופנו ומבין עינינו, וגם זה מן השורש הזה בעצמו, שהיה מנהג הגוים שרושמים עצמם לעבודה זרה שלהם, כלומר שהוא עבד נמכר לה ומורשם לעבודתה.

פעולת הקעקוע מורכבת משריטה בעור ומילוייה בדיו, ורק בעשיית שתי פעולות אלו ישנו איסור מהתורה וכדברי הרמב"ם (הלכות ע"ז, יב, יא) – 
כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים, וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה...כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר וכתובת קעקע

הגבלות לאיסור דאורייתא
אמנם מצינו באחרונים הגבלות בהם האיסור רק מדרבנן או אפילו מותר – 
•    דוקא שם ע"ז
הרב עובדיה יוסף (טהרת הבית ח"ג, עמ כט בדיון לגבי עשיית איפור קבוע) הביא שיש ראשונים ואחרונים הפוסקים כי רק בכתיבת שם ע"ז ישנו איסור תורה, ואחרת הדבר אסור רק מדרבנן, וי"א שאפ' איסור דר' אין.

•    אותיות או כל רישום
הפת"ש (א) הביא מתשובת מעיל צדקה (לא) שמסיק כי רק בכתיבת אותיות (וכל סימן מוסכם אחר) ישנו איסור דאו', אך בכתיבת רישום אחר ישנו רק איסור דר'.

•    מכתו מוכיחה
בשו"ע (קפ,ג) כתב – 
מותר ליתן אפר מקלה על מכתו
והסביר הש"ך (ו, וכך בלבוש ג) שאע"פ שנתינה זו של אפר כירה גורמת לקעקוע במקום המכה ומשאירה רושם צבע מותר – 
דמכתו מוכיח עליו שאינו עושה משום חקות העובדי כוכבים אלא לרפואת המכה
ונראה שהוא הדין אם הקעקוע לא במקום המכה אך ודאי וברור שנעשה אך ורק לשם הצורך הרפואי.
•    מסייע
בשו"ע (קפ,ב) כתב –
אם עושה כן על בשר חבירו, אותו שנעשה לו פטור, אא"כ סייע בדבר.

•    קעקוע שאינו נראה ושאינו למטרת קעקוע
הרב יעקב אריאל (תשובה "קעקוע לצורך רפואי" באתר מכון התורה והארץ) כתב 2 סברות שישנו רק איסור דר' (מצוטט מדבריו) – 
1.    כיון שמדובר בנקודות שכמעט ואינן נראות לעין ספק גדול אם עובר מן התורה בכת' קעקע
2.    מה גם שאין זה נעשה לצורך כת' קעקע.

פיקו"נ
מבירור שנעשה עם ד"ר ד' (רופא דתי, מנהל מחלקת אונקולוגיה) עולה כי ישנה עדיפות וחשיבות לביצוע הקעקוע כיון שישנה משמעות רפואית לדיוק המקום בביצוע ההקרנות החוזרות, והסימון בקעקוע ולא בטוש או סימן אחר קריטי לדיוק מוחלט, שיכול להשפיע באופן משמעותי על הצלחת הטיפול או ח"ו כשלונו, כיון שאם ידרש בכל פעם מחדש למדוד ולמצוא את המקום יתכן ונקודת ההקרנה לא תהיה מספיק מדוייקת ובכל איכות הטיפול במקום הנגוע תרד.
מדברים אלו ברור כי לקעקוע זה ישנו צורך ברור של פיקו"נ הדוחה אפ' איסור תורה.

לסיכום: ודאי כי עשיית קעקוע זה מותרת מחמת הצורך הרפואי שיש בו פקו"נ, ובמיוחד לאור דברינו לעיל כי בקעקוע זה ודאי שאין איסור דאור' ואולי אף לא איסור דר'.